سفینه فضایی

به وبلاگ خودتون خوش اومدید

به وبلاگ خودتون خوش اومدید

سفینه فضایی

سلام به وبلاگ اسپیس شیپ خوش اومدید.
امیدواریم لحظات خوشی رو تو این وبلاگ سپری کنید.
ما به کمک هم سعی داریم که شما نهایت استفاده و بهره کافی را از وبلاگ ما ببرید.
سازنده گان : سینا صادقی،محمّد مهبد یعقوبی
به وبلاگ ما خوش اومدید.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

اهمیت ورزش کردن

اهمیت ورزش

توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که لازم و حیاتی است.فعالیت های بدنی باعث افزایش بنیه و قدرت شما می شود و در مواقع سختی و اضطراب توان شما را برای تحمل چنین وضعیت هایی افزایش می دهد. هر چه سلامت تر باشید قلب، ریه و شش های شما می توانند بهتر کار کنند و در نتیجه می توانید مدت طولانی تری راه بروید ، فعالیت داشته باشید و ورزش کنید  و به طور کلی توانایی شما در همه زمینه ها افزایش پیدا می کند.در این مطلب به طور کامل در خصوص اهمیت و فواید ورزش توضیح داده شده است.

آثار فردی ورزش

ورزش بر جنبه ‏های گوناگون فرد اثر می گذارد. حرکات ورزشی، از یک سو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می‏ دهد و از سوی دیگر  باعث سلامت بدن انسان می‏ شود. ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می‏ انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می‏ شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می‏ سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست‏یابی به مدارج کمال یاری می‏ رساند.

فواید جسمى ورزش

از جمله فواید ورزش برای جسم می توان به این موارد اشاره کرد :افزایش توانایی بدن در جذب و استفاده از اکسیژن، کاهش فشار خون، افزایش حجم و وزن قلب، بهبود جریان خون در کل بدن، بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات، افزایش واکنش عضلات به محرک ها، تحکیم استخوان های بدن، افزایش قدرت و استقامت بدن،  بهبود سیستم گوارش بدن، بهبود تناسب اندام، افزایش هماهنگی و تعادل در اعضاء بدن، افزایش چابکی. ورزش موجب استحکام و سلامتی مفاصل بدن می گردد و میزان مقاومت آن ها را در هنگام بروز صدمات افزایش می دهد.وقتى انسان ورزش مى کند، بدن به فعّالیت بیشتر عادت کرده، دیرتر خسته شده ، در نتیجه عضلات بدن و قلب، در اثر فعّالیت ناگهانى دچار صدمه نمى شوند.

تأثیر ورزش بر طول عمر

تحقیقات نشان داده است که عمر افرادی که مرتب اقدام به تمرینات بدنی می کنند بیشتر از افراد غیر ورزشکار است. نیم ساعت پیاده روی سریع روزانه معادل حداقل یک و نیم سال افزایش طول عمر برای شما. یک ورزش معمولی و ساده طی روز، علاوه بر شادابی و نشاط نه تنها می تواند شما را از ابتلا به نارسایی های قلبی ایمن کند، بلکه طول عمر بیشتری را برای شما تضمین می کند.میزان اثر بخشی ورزش در جلوگیری از بیماری های قلبی و افزایش طول عمر بستگی به مقدار ورزشی دارد که شما طی روز انجام می دهید.

افزایش انعطاف پذیری

انعطاف پذیری از دیگر فواید ورزش است و این فاکتور به میزان حرکات مفاصل شما بستگی دارد. خم کردن پشت، بلند شدن روی نوک انگشتان پا برای رسیدن به طبقه بالایی کمد و… همه نمونه هایی از انعطاف پذیری بدن هستند. انعطاف داشتن در همه امور زندگی و حتی برای انجام فعالیت های ورزشی مورد نیاز است انعطاف پذیری اصولاً با افزایش سن کاهش می یابد ولی می توان با انجام نرمش هایی از خشک شدن بدن جلوگیری کرد.

کنترل وزن

انجام فعالیت های بدنی مداوم بهترین و سالم ترین راه برای کنترل وزن و حفظ نسبت ”ماهیچه به چربی“ است با توجه به اینکه هر کس دارای وضعیت بدنی مخصوص به خود است، همه از برقراری تعادل بین چربی و ماهیچه در بدن سود خواهد برد.در اثر ورزش و اکسیژن گیرى بهتر دستگاه تنفّس و خون رسانى بیشتر به اندام ها توسّط قلب، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و بر اثر آن، چاقى برطرف مى شود. ورزش، کاهش وزن را تسریع مى کند و به حفظ وزن در اندازه معین کمک مى نماید. قند و چربى خون توسط ورزش کاهش و انرژى بدن افزایش مى یابد.

فواید ورزش جهت رفع بیماری ها و سلامت عمومی

ورزش موجب می شود تا بدن انسان در مقابل میکروب ها و بیماری ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنین میزان سروتونین موجود در مغز را که باعث افزایش کارکرد آن می شود را نیز افزایش می دهد. (سروتونین، مادّه شیمیایی مهمی در مغز است که به عنوان «انتقال‌دهنده عصبی» شناخته می‌شود. )آشکار است که کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند یا ورزش می کنند، کارایی بسیار بالاتری در محل کار دارند. شرکت ها و کمپانی هایی که ساعات اتلاف وقت و مرخصی های استعلاجی کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزینه های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل می شوند، بلکه در کل پیشرفت بیشتری نیز در کار خواهند داشت.

ورزش علاوه بر اینکه کالری اضافی را مصرف می کند، برای کسانی که بی اشتها هستند تمرینات بدنی راهی مناسب جهت تحریک اشتها و میل به غذاست .همچنین حرکات دودی معده را تسریع می نماید و در عین حال مانع ابتلای انسان به یبوست می گردد.

ورزش اگر به شکل صحیح انجام شود از بروز آرتروزدر مفاصل جلو گیری می کند. درصدی از مردم به نحوی از درد های کمر رنج می برند ورزش با تقویت عضلات ستون مهره ها از بروز درد های کمر پیشگیری می نماید. ورزش برای بیماران دیابتی نیز بسیار مفید است و قند خون را تا حد مطمئن پایین می آورد.

تاثیر ورزش بر کاهش درد های عادات ماهیانه در زنان

تحقیقات نشان می دهد که زنان ورزشکار در مقایسه با زنان غیر ورزشکار کمتر دچار درد های دوره قاعدگی می شوند. در عین حال گفته شده است که میزان سرطان سینه در زنان فعال کمتر از زنان غیر فعال است و دوران بلوغ نیز در دختران فعال با تاخیر آغاز می شود.

ارتقاء تصویر شما از خودتان

ورزش تاثیرات روانشناسی بسیاری بر ما دارد که مهمترین آن تقویت تصویری است که ما از خودمان داریم. رسیدن به اهداف ورزشی در ما اعتماد به نفس، هوشیاری و عزت نفس ایجاد می کند. ورزشکاران همیشه اولین باری را که از محدوده ی مهارت ها و توانایی های خودشان (به تصور خودشان) جلو افتادند را به خاطر دارند و این تاثیر بسیار زیادی بر تصور آنها از خودشان داشته است.

تاثیر ورزش بر ابعاد روحی و اجتماعی انسان

از دیگر فواید ورزش تأثیر مطلوب بر روح و روان و شخصیت اجتماعی هر فرد است. انجام فعالیت های بدنی یکی از بهترین راه های کسب ”احساس خوب“ در طول روز است. وقتی ورزش می کنید خود را از همه تنش های روزانه، همه استرس هایی که به شما وارد شده و همه فشارهای روانی می رهانید. چرا که در حال ورزش کردن با ترشح اندروفین از مغز شما احساس آسودگی خاطر و آرامش می کنید.

در مجموع ورزش و فعالیت های مناسب بدنی موجب این همه صفات مطلوب می گردد:

احساس اعتماد به نفس، احساس قدرت، تقویت اراده، تقویت قدرت تمرکز، افزایش دقت عمل، بهبود عکس العمل فکری و جسمی، احساس شادابی و نوجوانی، داشتن ظاهری خوب، داشتن احساسی خوب، بالا بردن قدرت خلاقیت، احساس آرامش و راحتی.

جوان نگه داشتن فکر

ورزش می تواند به جوان نگه داشتن فکر شما کمک کند. تحقیقات انجام گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که موش هایی که در روز روی یک چرخ می دوند، سلول های عصبی جدید بیشتری تولید کرده و ارتباطات تقویت کننده حافظه در مغزشان، نسبت به موش های ساکن و بی حرکت بیشتر است. تحقیقات انجام گرفته روی انسان ها در مورد پیری و ورزش نیز نشان می دهد که بین فعالیت جسمانی و حفظ توانایی شناخت در افراد پیر ارتباط وجود دارد.

تقویت عملکرد ذهن در یادگیری و هماهنگی

دیوید اَتکینسون، مربی حرفه ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه تنها باعث تقویت بنیه و جسم شما می شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک می کند. تعریف ورزش تنها در افزایش فعالیت‌ جسمانی خلاصه نمی‌ شود.بسیاری از ورزش‌های امروزی نظیر پینگ ‌پنگ، اسکیت، اسکی، بسکتبال، شنا و… حرفه ‌ای هستند و نیاز به یاد گیری و حتی مربیان مجرب دارند و کار فکری زیادی را نیز می ‌طلبند.بنابراین ورزش‌های امروزی تنها یک فعالیت جسمی ساده نیستند،

بلکه قابلیت‌های پیچیده ‌ی مغز را در امور مختلف از جمله هماهنگی، چالاکی و سریع‌ بودن، درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن را تقویت می ‌کنند. به گونه‌ ای که در یک شخص غیر ورزشکار این قابلیت‌ های مغز، خاموش می ‌ماند و به تدریج ذهن تنبل و سست می ‌شود . این گونه افراد، بیشتر تمایل دارند در یک گوشه بنشینند و در فکر فرو روند!به طور کلی می ‌توان گفت ورزش در کلیه ‌ی اجزای جسم و ذهن بدن و در کلیه‌ ی مراحل زندگی انسان تأثیر غیرقابل انکار و به سزایی دارد.

آثار اجتماعی ورزش

انسان، موجودی است که فقط با زندگی جمعی به سلامت به مقصد می‏ رسد و فرد گرایی و انزواطلبی، با ذات او در تضاد است. ورزش، موجب گسترش روابط گروهی می‏ شود. در ورزش ‏های گروهی، بدون هماهنگی و دوری از خودخواهی، نمی‏ توان به موفقیت رسید و این خود باعث تقویت روح جمع‏ خواهی افراد می‏ شود.

همچنین، ورزش موجب گسترش حس یکرنگی و همگرایی در افراد می‏ گردد. برای تیم شدن و تشکیل گروه منسجم ورزشی، باید از خود گذشت و «من»ها را به «ما» تبدیل کرد.چنین وضعیتی در بهتر شدن روحیه شما و افزایش روابط اجتماعی تان موثر خواهد بود.تجربه نشان داده است که افرادی که توانسته اند با ورزش و فعالیت بدنی، اندامی زیباتر و سالم تر داشته باشند، در ارتباطات اجتماعی خود موفق ترند. البته این اعتماد به نفس ایجاد شده در آن هاست که چنین موفقیتی را برای آن ها حاصل کرده نه سایز کمرشان!

  • sina sadeghi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی